När ångesten sitter i kroppen

Som de flesta vet som har haft eller lider av ångest så tillkommer en massa fysiska symtom och sensationer. Allt från illamående, yrsel, hjärtklappning till svettningar, domningar, svimningskänslor och andnöd.

För mig har det blivit så att jag inte alla gånger förstår att det är ångest eftersom jag bara får en massa fysiska symtom utan att den typiska ångestpaniken kommer. Jo den kommer men ofta efter en lång stund av fysiskt obehag. Kroppen reagerar snabbare än medvetandet känns det som. Kraftigt illamående, smärta och brinnande svid i magen, tryck och pulserande sensationer i öronen bakom näsan och ögonen.

Jag har fått den diffusa diagnosen IBS eftersom jag har så mycket problem med min mage men tyvärr har det inte bidragit till några lösningar för mig. Än..

Jag tror att det för mig och många andra, hänger ihop med högsensitivitet (om det inte finns förklaringar som tex födointolerans, allergier, obalans i tarmfloran etc). Läste precis på en sida om att det inte är ovanligt att en som HSP också ofta har en HSB (high sensitive body) http://www.highlysensitivebody.com/highlysensbody.html och att bland annat ångest och IBS är ett typiskt tillstånd. Där kan en också läsa att en högsensitiv kropp reagerar annorlunda på medicinering och att det ofta inte blir bra vilket jag kan intyga. Jag reagerar ofta negativt på medicin, får biverkningar och blir inte hjälpt. Att det är viktigt för läkare att förstå viken av att behandla en högsensetiv kropp mer varsamt. Dessvärre har jag inte träffat på någon läkare som tagit detta i beaktning. Än..

När jag tänker på det är det ju ganska självklart att ett högsensitivt psyke gärna bor i en högsensitiv kropp. Ett nervsystem som reagera starkt på väldigt lite. När sinnet är helt överbelastat är det kanske inte alltid lätt att uppfatta de psykiska reaktionerna och i stället sätter det sig i kroppen. Problemet för mig är att jag har svårt att stå ut med fysiskt obehag så det blir lätt en negativ rundgång av fysiskt illamående, ångest, mer illamående, mer ångest osv. Tillslut blir jag helt matt och nedstämd och drar mig undan helt och hållet. När det är som värst klara jag bara av att ligga som en stel pinne i sängen och andas så lite som möjligt, varje rörelse blir till obehag. Tack o lov händer det inte varje dag, men tillräckligt ofta för att vara riktigt problematiskt.

Tyvärr upplever jag att högsensitivitet inte riktigt är allmänt accepterat eller ens känt än men det börjar komma mer och mer information om det och förhoppningsvis så kommer både sjukvården och arbetslivet och även samhället i stort erkänna att ca 20 % av världens befolkning är hsp.

Jag länkar till lite sidor här där det finns mer information om hsp:

http://hspforeningen.se/om-hogkanslighet/

http://sensitiv-hsp.se/

http://hsperson.com/ 

Så vad brukar hjälpa då? Det som hjälper mig mest är faktiskt att skriva. Jag skriver så fort jag mår dåligt och ofta så lättar obehaget efter ett tag. Min fina terapeut förklarade en gång att när jag skriver så flyttas fokus i hjärnan från amygdala till pannloben Förenklat så är det vad jag förstår bland annat i amygdala som ångest och rädsla uppstår och genom att skriva lyckas jag förflytta aktiviteten i hjärnan till ett mer rationellt område som i sin tur leder till att ångesten kan klinga av. Hittade precis en bra beskrivning så jag länkar till den också https://lattattlara.com/klinisk-psykologi/angestsjukdomar/. Det får bli sista länken för i dag.

 

 

2 reaktioner på ”När ångesten sitter i kroppen

  1. Tack! Precis själv upptäckt att jag är högkänslig och det kändes väldigt skönt att läsa och kunna känna igen mig i någon annans situation.

    Gilla

    1. Tack Tim för din kommentar! Ja, det är skönt att veta att en inte är ensam att kämpa med tillvaron. Det är inte alltid så lätt att vara HSP i detta samhälle. Förhoppningsvis kommer förståelsen kring detta personlighetsdrag att öka mer och mer vilket förhoppningsvis leder till att det blir lättare att leva som så småningom Allt gott!!

      Gilla

Kommentera

